چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

لیله الرغائب شب امید به رحمت پروردگار شب دست های خالی که تا اوج آسمان پر می کشد و شبی که قفل دلها می شکند و باران اشک، آسمان چشمانمان را خیس می کند و لیله الرغائب هرکجا که باشی می توانی یک شبه راه صد ساله را بروی.

 خبرگزاری حوزه/ لیله الرغائب شبی است که خدا بی بهانه می بخشد و رحمت خود را بی منت بر بندگان خود عطا می کند. 

در هر يك از سه ماه شريف رجب ،شعبان و ماه مبارک رمضان  شبى است بسيار شريف: در ماه رجب «ليلة الرغائب» است كه شب جمعه‏اوّل ماه باشد و در شعبان «ليلة البرات» و «ليلة الرحمه والمباركه» است كه شب نيمه آن باشد و در ماه رمضان شب قدر است كه از تمامى شب‏ها افضل و بالاتر است.

*لیله الرغائب

شب جمعه اول ماه رجب را ليلة الرغائب مى‏گويند  که  اعمال بسیاری برای آن نقل شده است  که بافضیلت ترین آن  نمازی است که از پیامبر اسلام نقل شده است که موجب آمرزش گناهان می شود.

*نماز لیله الرغائب

روز پنج‏شنبه اوّل ماه را روزه مى‏گيرى، چون شب جمعه داخل شود مابين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز مى‏گزارى، هر دو ركعت به يك سلام و در هر ركعت از آن يك مرتبه حمد و سه مرتبه «إنّا أنْزَلْناهُ» و دوازده مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» مى‏خوانى و چون  از نماز فارغ شدی ، هفتاد مرتبه مى‏گويى: «اللهُمَّ صَلِّ عَلى مُحمّدٍ النبيّ الأُمّي وَعلى آلِهِ»، پس به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «سبوح قدّوس ربُّ المَلائِكةِ والرُوح»، پس سر از سجده بر مى‏دارى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «رَبِّ اغْفِر وَارحَم وَتَجاوَزْ عَمّا تَعلمُ إنّك أنتَ العَليُّ الأَعْظَمُ»، پس باز به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِكَةِ وَالرّوحِ»، پس حاجت خود را مى‏طلبى كه انشاءالله  بر آورده خواهد شد .

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

منبع :

مفاتیح الجنان

وقایع الایام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha